Arrangera NC2012

Vet du om att du också kan vara med och arrangera NärCon? Vi är en stor grupp eldsjälar som fixar konventet varje år och vi vill bli ännu fler! 2011 behövdes:

  • 4 personer i kommittén
  • 25 personer i ledningsgrupperna
  • 25 person som agerade underansvariga
  • 250 st fantastiska pandor!

Vi har stora visioner för hur NärCon ska kunna bli ännu bättre och för det behöver vi få in fler peppade människor. Därför har vi nu börjat att söka efter de som jobbar med NärCon långt innan konventet startar: personerna i kommittén och ledningsgrupperna. Så vill du hjälpa till att arrangera ditt favoritkonvent, lära dig massor med nya saker längs vägen, förverkliga häftiga projekt, få någonting fint att skriva i ditt CV samt ha extremt roligt under tiden? Då ska du söka till NärCon 2012!

Hur söker jag?

Läs igenom hela den här sidan, fundera ordentligt över vad du vill göra och maila sedan in en presentation om dig själv, vad du är för person, vad du har jobbat med tidigare, vad du är intresserad av att göra på NärCon (för kommittén, ange vilka områden 4-7 du skulle vilja projektleda) samt hur vi kontaktar dig. Om du vill söka till kommittén ser vi helst att du har erfarenhet från att ha arrangerat liknande arrangemang tidigare och allra helst NärCon. För ledningsgruppsposterna kan det räcka att du bara är rejält peppad för ditt jobb och ivrig att lära dig, men erfarenhet är naturligtvis ett stort plus!

För att söka till kommittén, maila: kommitte@narcon.se senast den 14 augusti.
För att söka till en eller fler ledningsgruppsposter, maila: lg@narcon.se

Hoppas att du tar chansen att söka, vi vill gärna ha in dig i NärCon-gemenskapen!

Kommittén

Allmän beskrivning

Högst upp i NärCons organisation återfinns kommittén. Dessa är 5-7 till antalet, jobbar med NärCon under hela året (1h/dag, alla dagar i veckan är en bra måttstock). De träffas varje månad och rapporterar till varandra om hur det går på hela konventet, varje kommittéare ska ha så gott som stenkoll på NärCon. Till varje kommittéare återfinns en ledningsgrupp på 4-7 personer vilken kommittéaren är ansvarig för att rekrytera. Kommittéaren agerar ordförande och bollplank för denna grupp, hjälper sin ledningsgrupp och är ansvarig gentemot kommittén att ledningsgruppen når sina mål. Tanken är att en kommittéare själv inte ska ha något specifikt ansvarsområde utan sköter dokumentationen i ledningsgruppen, hjälper till där det behövs, tar större beslut och informerar ledningsgruppen om de övriga bitarna på NärCon de behöver känna till.

Huvudansvarig

Kommittén leds av 1-2 personer vilka är huvudansvariga för konventet. I frågor där kommittén är oense och inte kan nå ett beslut så har de huvudansvariga sista ordet. De är även de som är ansvariga för att NärCons lokaler bokas och kallar till kommitténs möten.

Arbetsuppgifter

Vissa arbetsuppgifter är så pass stora att de påverkar samtliga inom NärCons organisation och ligger därför direkt på kommittén.

  • NärCons inriktning och strategi
  • Grafisk profil
  • Budget
  • Lokalplanering
  • Schemaläggning

Ledningsgruppsposter

De hjältarna som verkligen styr upp NärCon sitter i ledningsgrupperna. De är även de som är på-plats-chefer för alla områden så om du vill ha en post som inte innebär fullt lika mycket planering, strategi och ansvar som att vara kommittéare men ändå vill involvera dig i allra högsta grad i NärCon och älskar att styra upp saker på plats så är ledningsgrupperna perfekta för dig! Nedan följer en lista på alla ledningsgruppsposter som återfinns i NärCon. En person kan vara ansvarig för flera poster, så länge de inte konflikterar med varandra. Exempelvis kan man för att ta mer ansvar och vara en större del av NärCon inneha en post vilken innebär mycket förarbete samt en som innebär mestadels på-plats-arbete.

Activity

Activitys mål är att underhålla NärCons besökare dygnet runt genom spontanaktiviteter och lekar. Till skillnad från andra arrangemang som styrs upp på NärCon håller de låg start-up-tid och innebär mestadels spontanaktiviteter på plats, inte så många är schemalagda.

AMV

Anime Music Video. Våra deltagare tävlar i vem som kan göra snyggast musikvideo med hjälp av klipp från animeserier, filmer och tv-spel. Ett relativt stort arrangemang men med relativt lite förberelsearbete. Detta innebär att den ansvariga personen antagligen också kommer syssla med någonting annat (traditionellt har detta varit filmsalar).

Arrangemang (internt organiserade)

Har hand om alla arrangemang på NärCon som ej är tv-spel, cosplay, e-sport, AMV eller activity. Tanken är att om vi vill ha exempelvis en Settlers-turnering så arrangerar vi den själva. Planering kretsar kring vad våra besökare vill ha, att utbilda våra pandor i de regler de behöver kunna och sedan styra upp arrangemangen på plats.

Arrangemang (externa gäster)

Till skillnad från den andra arrangemangsposten handlar detta om att få in arrangemang på NärCon vilka vi ej klarar av att arrangera själva, arrangemang som kräver spetskompetens. Dock ligger ej föreläsare/workshops här. Exempel på sådana arrangemang från tidigare år har varit lajvtetris, karaoke, zombie-lajv, airsoft och paintball. Arbetsuppgifterna kretsar därför kring att hitta dessa arrangörer och agera värd för dem innan, under och efter konventet.

NärCon Store / Besökarnas Försäljningsbord

Säljer all NärCons merchandise samt tar in varor från besökarna att sälja. Håller även i auktionen.

Bidrag, stipendier och sponsorer

Som ansvarig för detta försöker du på alla möjliga sätt få in ekonomiska medel till NärCon så att vi kan göra riktigt tuffa saker utan att behöva höja inträdesavgiften orimligt mycket.

Biljettförsäljning

Har koll på hela försäljningen av inträdesbiljetter till NärCon inför konventet samt sköter insläppet på plats.

Butiker

Lockar butiker och för sedan kontakt med dem löpande under året och på plats på konventet.

Cafeteria 1

En platschef för ena cafeterian. Planerar utbud, dekorationer, personal. De två cafeteriorna kommer profilera sig på olika sätt och kommer ha lite varierat utbud men kommer ändå att ha ett nära samarbete för att samordna beställningar, priser etc.

Cafeteria 2

En platschef för andra cafeterian. Planerar utbud, dekorationer, personal. De två cafeteriorna kommer profilera sig på olika sätt och kommer ha lite varierat utbud men kommer ändå att ha ett nära samarbete för att samordna beställningar, priser etc.

Cosplay

Styr upp allting kring cosplaytävlingen, uppvisningen och paraden. Styrs upp av flertalet personer.

Dekoration/mysansvarig

Ser till att NärCon dekoreras fint/mysigt/enhetligt.

Ekonomikontor

Leder och sköter ekonomikontoret på plats samt hanterar bokföringen under året.

El

Planerar all användning av el under konventet och fixar kablar.

E-sport

Fixar turneringar (både kändisturneringar som åskådarsport och turneringar som är öppna för besökarna att själva delta i), arrangörer och sponsorer.

Filmsalar

Lägger schema för våra filmsalar, köper in filmer och visar.

Foto och film

Ser till att all fotografering före och under konventet sköts, dels som tjänst gentemot besökarna men även i marknadsföringssyfte för NärCon.

Fronken

Sköter konventstidningen Fronken och trollar loss.

Garderob

Har hand om garderoben på plats på NärCon för besökarna.

Gäster och föreläsare

Ser till att hitta intressanta gäster och föreläsare till NärCon. Lockar dem att komma och agerar sedan värd inför, under och efter konventet. Har även hand om andra konvent som kommer och ställer ut, företag som vill ställa ut etc.

Grillen/Matställe 1

Planerar och arrangerar vår grill/matställe nr. 1.

Grillen/Matställe 2

Planerar och arrangerar vår grill/matställe nr. 2.

Förråd/Samband

Har hand om NärCons förråd under konventet samt sköter sambandscentralen (komradioapparater) etc.

Inventarieansvarig

Har löpande under året hand om NärCons inventarier i våra förråd, behöver därför bo i Linköping.

Josbaren

Sköter josbaren och hela mysområdet, planerar drinkar, dekorationer m.m.

Informationsansvarig

Sköter hemsidan, facebook, twitter samt all annan information som ska nå besökarna, exempelvis ”Välkommen till NärCon”-lappen. Fixar dessutom receptionen.

Inköp mat

Planerar och genomför inköpen till grillarna, josbaren och cafeteriorna på billigaste och bästa sätt.

Invigning/Avslutning

Sköter de saker som händer på scenen som inte är spelningar.

IT

Fixar alla IT-lösningar som NärCon behöver, dvs biljettsystem, hemsida, kassasystem osv.

Kundtjänst

Ser till att alla våra besökares frågor besvaras, vare sig det är via internet, telefon eller brev.

Logistik

Sköter och planerar all transport innan, under och efter NärCon. Krävs att man innehar B-körkort och är minst 20 år gammal (många biluthyrningsfirmor har som regel att man måste vara 20 år för att få boka bilar).

Marknadsföring/PR

Lockar potentiella besökare till NärCon genom att genomföra PR-satsningar på olika sätt.
Exempel på detta är att ställa ut på andra konvent/arrangemang (dreamhack etc) eller ha affischer och banderoller på andra konvent etc.

Poolområdet

Planerar, bygger och administrerar NärCons poolområde.

Personal & Panda

Har hand om allting kring NärCons personalstyrka samt personalrummet.

Raptor Protection Room

Fixar mysrummet för ledningsgrupperna.

Säkerhet

Har hand om säkerheten på NärCon. Allt från insläpp till spelningar. Fixar även så vi har utbildad sjukvårdspersonal på plats.

Spelningar

Har hand om allting kring artister och spelningar på NärCon.

Sovsalar/Tältområde

Fixar allting kring hur våra besökare ska sova på konventet, allt från salsplanering till sovsalsvakter.

Städ och slutstäd

Sköter städningen under och efter konventet.

Tv-spel

Sköter tv-spelsrummet, planerar turneringar och fixar så att vi har konsoller och tv-apparater på plats.

Uppbyggnad/Nedrivning

Sköter gruppen som bygger upp konventet åt alla områden och river det efteråt.

Kommentarer inaktiverade.